Āyurveda III Vātadoṣa – liikumise ja tegevuse energiasammas

Āyurveda III Vātadoṣa – liikumise ja tegevuse energiasammas

Vātadoṣat peetakse tridosa skeemis kõige olulisemaks, sest vāta seostub hingamisega, vibratsiooniga ja liikumisega, mis toob esile tegevuse ja elujõu. Niisiis on vātadoṣa organismi kineetilise energia allikas, olles seotud prāṇaga ja on prāṇa tekkimise peamiseks põhjuseks. Prāṇa tähendab sanskriti keeles hingetõmmet, mis annab elujõudu. Prāṇa on üks viiest tuulest, mille koduks on inimese kopsud. See annab inimesele jõudu, tugevust ja entusiasmi.

Atharvaveda kohaselt “Prāṇāya namo yasya sarvamidam vaśe“, st kogu universumit valitseb prāṇa ehk elujõud. Vātadosa ja Vāyu tatva (õhu element) on mõttelt sarnased, st mõlemad tähendavad tuult ja tuulist nähtust, kuid Vāyu all peetakse silmas ühte suuremat elementi, mis moodustab kogu universumi ning Vāta all peetakse silmas ühte olulisemat bioloogilist jõudu inimorganismis, mis annab inimesele elujõu.

Āyurveda alusteksti Caraka-saṃhitā kohaselt on vāta seedimise ja meelte aktiveerija, tuues inimesele õnne ja entusiasmi eluks. Vāta on see, mis hoiab kogu keha koos ja toimimas kuni koe tasandini. Ilma hingamiseta ei saaks inimese keha toimida, mis ongi vāta või siis prāṇa-vāyu. Nähtused, mis tekitavad liikumise ja igasuguse energia kehas ongi vātadosa, sest viimane on igasuguse mobiilsuse põhjuseks. Vātadosa vastutada on organismi närvisüsteem, mentaalsus, meeled ja motoorsed organid. Vātadosa on see, mis aktiveerib seedekulglas seedeensüümid ning juhib organismis organite omavahelist koostööd. Vātadosa on kohe nõnda oluline, et ilma selleta on teised, Pitta ja Kapha passiivsed, sest puudub neid liikumapanev jõud. Vātadosa on see, mis kõrvaldab organismist tridosa defektid, käivitades organismi väljaheitesüsteemid. Niisiis hoiab vātadosa kogu organismi ja tridosat tasakaalus ning pidevas töös. Võib järeldada, et vāta ületalitus või alatalitus loob soodsa pinnase haiguste ja terviseprobleemide tekkmiseks, sest vāta abil ju muutuvad ka teised dosad liikuvaks ja aktiivseks.

Vātadosa üheks oluliseks omaduseks on muutlik natuur (yogavāhita), st vāta seguneb ja omistab teiste dosade omadusi. Näiteks pittadosaga segunedes muutub vāta kuumaks ja kõrvetavaks. Suhestudes kaphadosaga, muutub vāta külmas, kleepuvaks ja niiskeks. Selliselt on väga lihtne põhjustada oma eluviisiga tridosa tasakaaluhäireid.

Vātadosa omadused: kuiv, külm, kerge, peenekoeline, mobiilne, selge, järsk

Kui need omadused on tasakaalus, siis pole neid tunda, sest neid tasakaalustavad teised dosad. Need on tuntavad ainult kui inimene hingeldab või kogeb erutusseisundit. Seega tulevad Vātadosa omadused tuntavalt esile ainult olukorras, mil Vāta on ärritatud. Mis tegevused või harjumused ärritavad Vātadosat?

  • Keha loomulike protsesside kinnihoidmine – aevastamise, urineerimise jms kinnihoidmine
  • Dieet – söömine enne kui eelmine toidukord pole ära seedinud, pikantse, kuiva ja kibeda toidu söömine, ülesöömine, toidukordade vahelejätmine ja organismi näljasignaalide eiramine
  • Stress – füüsiline ja mentaalne stress, mis põhjustab ärevust, murelikkust ja pinget, ületöötamine, lein, ootamatud šokid, hirm ja läbipõlemine
  • Harjumused – halb uni, kaua magamine, karjumine
  • Aastaaeg – tuulisel hooajal ärritub Vāta naturaalselt

Üks peamine eelsoodumus Vātadosa ületalitusele on kui inimese keha on Vāta tüüpi. Tridosa kehatüüpide tuvastamisest kirjeldan tuleviku artiklites. Teine vältimatu ja oluline Vātadosa ületalituse põhjus on vananemine, mil tulevad esile Vātadosa kõige ebameeldivamad omadused. Vanaduses kogetavat leina, väsimust, hirmu ja kurnatust peetakse Vātadosa disproportsiooni sümptomiteks. Vātadosa asukohaks on seedekulgla ning üheks peamiseks Vātadosa ületalituse tunnuseks on seedimata toit ja puhitustunne soolestikus.

Vātadosa ületalituse (mis toob kaasa pitta/kapha alatalituse) tuvastamisel uurib Āyurveda praktik kolme tüüpi sümptomeid: füsioloogilised, mentaalsed ja käitumuslikud sümptomid.

  • Füsioloogilised sümptomid: liigeste ja luustiku jäikus või lõtvus, mis toovad kaasa vigastused, naha tundetus ja kontrollimatud värinad jäsemetes, külmetustunne, seedehäired, naha kuivus
  • Mentaalsed sümptomid: murelikkus, ärevus, keskendumisvõime kadumine, üliaktiivne mõtlemismuster, kannatamatus, lühike tähelepanu, depressioon
  • Käitumuslikud sümptomid: unetus, väsimus, rahutus, isutus, impulssiivsus

Vātadosa tasakaalustamisel tuleb meeles pidada dosa omadusi, nt kiire muutlikus teiste dosade suhtes ja liikuvus organismis, kuna on oht Vāta ülestimuleerimiseks. Vāta tundlikusest tulenevalt on soovituslikud regulaarsed ja rituaalsed tegevused, mis aitavad Vātat tasakaalustada, sest tasakaalustumine ise protsessina toimub sujuvalt ja kiirelt. Niisiis millised tegevused tulevad kasuks kehale ja vaimule, et tasakaalustada Vātadosat organismis?

  • Õliste ja rasvate toodete tarbimine seespidiselt ja välispidiselt (ghee, või, seesamiõli jne)
  • Hoia keha soojas, vajadusel kutsu esile higistamine (saun). Lebota soojas vannis. Söö vürtsiseid toite, mis ajavad higistama
  • Massaaž
  • Mediteerimine ja kontrollitud hingamisharjutused
  • Piisav puhkus
  • Väldi alkoholi ja teiste stimulantide tarbimist

Vātadosa alatalituse puhul (mille tingib pitta/kapha ületalitus) kaasnevad füsioloogiliste ja mentaalsete protsesside aeglustumised, st nõrgeneb seedimine, füüsiline ja mentaalne loidus, peapööritus jne. Vātadosa alatalituse tasakaalustamiseks peaks sööma toite, mis soodustavad Vātat. Vātadosat soodustavad külmad, mõrudad, vürtsikad ja kuivad toiduained. Tegevustest on kõige efektiivsem prāṇāyāma ehk kontrollitud hingamisharjutused. Prāṇāyāma alustamine vajab tehnikate tundmist, kuid algajad leiavad kasulikku infot siit (inglise keelne leht).

Järgmisena Pittadosa

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,